Kohnstammschool
Bij de meeste opdrachten stap ik voor een langere periode in, een nieuwe cultuur vormen en een daarbij horende structuur opzetten kost tijd. Maar bij de Kohnstammschool was dat anders. Directeur Marisca was er op tijd bij: zij nam geen genoegen met ‘het is overal wel eens wat’ en kwam gelijk in actie bij haar nieuwe schoolplanperiode. Zij wil het allerbeste voor haar teamleden.
Suzan: ‘Marisca voelde heel goed aan dat die opmerking wél cruciaal kon worden voor de toekomst. Ze wilde ervoor waken om een ‘het is overal wel eens wat’ school te worden. Ik mocht haar helpen met de optimalisatie van haar professionele (werk)cultuur.’ Marisca vertelt: ‘Het is altijd spannend of je een goede klik hebt als je een extern persoon binnenhaalt in je school. Een onderwerp als professionele cultuur is heel kwetsbaar, er moet een goed gevoel zijn om samen aan de slag te gaan. Bij Suzan voelde dat direct goed en ik had het gevoel dat dit was wat het team nodig zou hebben. Ook koos ik voor Suzan omdat ze een expert is bij de ondersteuning van de samenwerking met de kinderopvang. Dit met het oog op de toekomst, want daar zijn we nog niet.’
Aan de slag met ambities
‘In het schooljaarplan waren meerdere ambities opgenomen,’ gaat Suzan verder. ‘Met twee daarvan ben ik aan de slag gegaan, namelijk: We werken aan de professionele cultuur binnen de school als lerende organisatie. En ook: Er is meer verbinding tussen met micro, meso en macroniveau, met als doel ‘getting it right for every child’.’
Getting it right for every child
Suzan: ‘Mijn taak was met name inzicht en bewustwording creëren met betrekking tot de talenten en kwaliteiten die de teamleden hebben. Het positieve zien, deze inzetten qua formatie, maar ook qua duo-schap, taken/uitvoering en qua werkgroepen-verdeling. Daarnaast was mijn rol het inzicht geven dat als je het ‘getting it right for every child’ (GIRFEC) wil krijgen, je het eerst ‘right’ moet doen voor de professionals en dus voor jezelf. We gingen aan de slag met positieve mindset.’
Verstevigen fundament
Marisca: ‘Suzan haar voorstel was: inzetten op het verstevigen van het fundament, zodat er vervolgens verder gebouwd kan worden. Ze stelde voor aan de slag te gaan met onderlinge werkrelaties tussen de medewerkers van het onderwijs. Een samenwerking kan pas écht tot stand komen bij optimale en oprechte betrokkenheid én als je weet wie je zelf bent. Wanneer jij jezelf accepteert en jezelf positioneert als jouw unieke persoonlijkheid. Die unieke persoonlijkheid met al haar kwaliteiten, kennis en gerichte aanpak brachten we eerst inzichtelijk.’
1-op-1 sessies én teamsessies
‘Met heel het team heb ik 1-op-1 gesprekken gehad,’ vervolgt Suzan. ‘Zodat ik een analyse kon maken. Vervolgens vond er een teamsessie plaats om de mens achter de mens inzichtelijk te maken. Na deze teamsessie heb ik nog een aantal 1-op-1 sessies gehad met Marisca. Dit om te brainstormen, haar te adviseren en aanmoedigen én haar als directeur inzicht te geven over haar positie met betrekking tot haar team. Binnen deze opdracht had ik dus met iedereen te maken, maar uiteindelijk heb ik het gefilterd naar alleen de directeur, degene die het team aanstuurt.’ Marisca: ‘In de individuele gesprekken met medewerkers én met mij, weet Suzan bij iedereen de gevoelige snaar te raken. Dit door zichzelf heel erg te verplaatsen in de persoon die ze voor zich heeft. Ze weet ieder teamlid iets mee te geven, om zo beter voor zichzelf te gaan zorgen en meer te luisteren naar je hart, want dat klopt.’
Suzan sluit af: ‘Deze opdracht is voor mij vooral geslaagd omdat het me het inzicht gaf dat mijn opdrachten niet altijd langdurig hoeven te zijn. Oftewel: deze opdracht kon met een relatief lage financiële investering uitgevoerd worden. Doordat de analyse en de persoonlijk inzichten zo snel op z’n plek vielen, ging dit team gelijk aan de slag. Het is oprecht een superleuk team met een energieke directeur, een directeur die haar team op 1 heeft staan om vervolgens de ambities voor de school samen te gaan verwezenlijken. Een leider naar m’n hart!’ Ook Marisca kijkt met een goed gevoel terug op het traject: ‘De positieve impact die deze teamsessie heeft gehad binnen het team, had ik van tevoren niet kunnen voorspellen. Zelfs op het moment van presenteren was ik nog wat afwachtend, want wat zou dit ons brengen… Maar het bracht ons véél! We zijn veel beter in staat rekening met elkaar te houden door onszelf meer in de ander te verplaatsen. Dat doet zó veel met het team!’